"Er det ikke rigtigt, Uffe?"

Der er ikke noget, der kan gøre mig mere irriteret end en telefonsælger, der helt har misforstået, hvad det vil sige at skabe en god stemning i telefonen. Når vedkommende har sagt mit navn mere end to gange, begynder nakkehårene at stritte på mig. Det gør de, fordi mit navn bliver brugt unaturligt og jeg ved, at det alene skyldes, at sælgeren vil sælge mig noget.

“Lyder det ikke som et godt tilbud, Uffe?”

“Uffe, hvornår har du sidst set på dine forsikringer?”

“Det kan vi godt blive enige om er et godt tilbud, ikke Uffe?”

Nej, vi er ikke buddies

Har du lært at det handler om at skabe en venskabelig og uformel tone i telefonen for at bane vejen for et salg, er det bestemt ikke forkert. Det er metoden, der er forkert. Jeg gider ikke høre på en, der vil være buddy-buddy med mig lige indtil jeg siger nej til at købe noget. Jeg gider ikke høre på en slesk telefonsælger, der bare skal have sin bonus hjem og skamrider mit navn i processen. Og jeg gider slet ikke høre på en sælger, der ikke har mere på repertoiret end at erstatte mit fornavn (copy-paste) med en andens navn i et salgsmanuskript. Faaaarvelll.

Vil du gerne skabe en god stemning, så gør det i stedet ved at vise, at du er interesseret i at lytte til den person, du taler med. Hav et smil på læben, kom med en lille sjov kommentar, hvis du spotter muligheden for det, og tænk helt grundlæggende på, at du har noget, som du mener er godt for kunden at købe. Derfor skal du spørge interesseret ind for at høre, om det du mener er Guds gave til menneskeheden også er noget, der reelt passer til kundeemnet, du taler med. Intet skaber en bedre stemning end en god, positiv dialog med respekt for modparten og oprigtig interesse for samtalen. Det er ikke alle, der er interesserede i det, du sælger, og folk kan på 3 kms afstand spotte en dårlig sælger, der bruger deres navn igen og igen for at komme nærmere et salg. Sandheden er, at det rykker dig længere væk.

Uffe Erup Larsen